Villkor

Betalningsansvar & nyhetsbrev

  • När du genomför beställning av din Kattbox godkänner du villkoren och att du har ett betalningsansvar. Du godkänner även att du blir prenumerant av vårt nyhetsbrev, samt får info om din order till din e-post. Du kan när som helst avregistrera dig från vårt nyhetsbrev via länken längst ner i mailet. Vi lämnar ej vidare din e-postadress!

Leverans

  • I dagsläget kan du endast beställa våra boxar till leveransadresser inom Sverige (sedan maj 2017). Vi bjuder på frakten för din beställning.

  • Kattbox / Liten Box är månadsboxar som skickas ut en gång i månaden till de kunder det gäller.

  • Beställningsperioden för kommande utskicket är månadsvis – från 1:e till siste datumen i månaden (sedan 16/8 2017). Ordrar inom beställningsperioden skickas i mitten av månaden därefter. Exempel: Om din order skapas den 5:e september ligger den ordern inom beställningsperioden för september, och denna ordern skickas då i mitten av nästkommande månad – oktober.

  • Vid aktiv prenumeration kommer ditt orderdatum att fortsätta vara detsamma som din första order – förutom då din betalning/debitering ev. ej går igenom – då kommer orderdatumet ev. att bytas i systemet och bli den datum som din debitering går igenom på (nya försök att debitera kommer göras automatiskt och den datum systemet lyckas debitera kommer bli det nya orderdatumet). Vi kan ej hållas ansvariga för om systemet gör att orderdatumen ändras och du får vänta en månad extra på din box pga. debiteringsproblem – exempel på detta är: om du vanligtvis har orderdatum 28 september och väntar på boxen i oktober, men debitering av ditt kort ej går igenom och systemet får igenom debitering vid försök i början av oktober – hamnar din order i beställningsperiod för oktober och får då box först i november.

  • Medan vi packar boxarna markerar vi dessa i systemet som Färdigbehandlade, då skickas ett mail ut till dig och berättar att din box är packar och väntar på utskick. Därefter läggs din box bland de andra ordrarna i postburar. Dessa postburarna får vi hämtade av Postnord omkring den 15-18:e i månaden (om datum infaller på en helgdag flyttas utskicket till de närmsta arbetsdagarna därefter.) Dessa går vanligtvis som Varubrev Ekonomi och tar ca 3 vardagar att leverera.

  • I de fall boxen ej får plats i din brevlåda hamnar den hos närmsta postombud och du får då en avi per sms eller e-post med nummer som du enkelt kan hämta ut ditt paket med. Vid uthämtning av paketet ska giltig ID-handling uppvisas.

  • Om en box skulle ta slut förbehåller vi oss rätten att ordna upp liknande boxar inom en vecka efter vanliga utskicket – och därefter skicka med 1-klass Varubrev för snabbare leverans.

Ångerrätt

  • Du har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter att du mottagit din Kattbox, om ytterkartongen är obruten. Om du vill returnera din box måste du läsa instruktionerna nedan, samt kontakta oss om detta när du returnerar för att vi ska veta vem det är ifrån – när vi mottagit ditt paket återbetalas dina pengar för boxen (alternativt krediterar/makulerar din faktura om du valt denna metod). Vid retur står du som kund för returfrakten och att paketet verkligen kommer fram till oss – vi rekommenderar Skicka lätt hos Posten.

    Kryssa över adress-etiketten som vi hade satt på boxen och klistra sedan på din nya adress-etikett (med vår adress) bredvid och ej ovanpå – där står ”sändningsreferens” och ett nummer där som vi behöver när vi får din retur, så täck ej för denna!

    Maila oss på support@kattbox.se och returnera ditt paket till:
    Kattbox Sverige AB
    Industrigatan 68
    261 35 Landskrona

Reklamation

  • Om ditt paket ser skadad ut när du ska hämta ut det hos ett ombud rekommenderar vi att be dem anmäla transportskada på plats och ej hämta ut godset – sedan kontakta oss om detta.

  • Har något i din box gått sönder under leveransen – maila oss på support@kattbox.se om vad som gått sönder (vi kommer då ge dig en e-post som du kan skicka en bild till på den trasiga produkten). Om vi ser att reklamationen accepteras skickas en ny produkt ut till dig, alternativt en liknande om föregående ej längre finns kvar hos oss, alternativt krediterar dig för värdet. Du kommer troligtvis även få en fraktetikett av oss som du skriver ut och skickar tillbaka den trasiga produkten med, till oss.

Ej uthämtat paket

  • Om vi får ett paket returnerat till oss av Postnord – med anledning av att du ej hämtat ut det hos ett postombud – har vi rätt att debitera dig för detta med 250 kr. Denna kostnad kommer täcka våra utgifter för frakt & administration. Outlösta paket omfattas ej av ångerrätten.

  • Om vi har möjligheten kommer vi att kontakta dig om paketet via e-post, där du får välja mellan två alternativ:
    1. Att få det returnerade paketet utskickat till dig igen, mot en fraktavgift på 49 kr
    2. Att få din order krediterad, och låta paketet återgå till vårt ägande.

    Exempel 1 vid val nr 2: om du köpt en Liten Box för 179 kr och vår avgift för ej uthämtat paket som är 250 kr, blir din extra utgift 71 kr (250 kr minus de 179 kr du redan betalat). Exempel 2 vid val nr 2: om du köpt en Kattbox för 299 kr och vår avgift för ej uthämtat paket som är 250 kr, får du tillbaka 49 kr (299 kr du redan betalat minus vår avgift på 250 kr).

    Exempel 1 vid val nr 1: du får en betalningslänk som gäller fraktavgiften – denna kan du betala genom Klarna Checkout – när denna är betalad skickas din box på nytt vid närmsta ordinarie-utskick av månadsboxarna.

    Om mailet vi skickat till din e-post ej besvarats inom 14 dagar kommer vi automatiskt att köra efter alternativ 2.

Betalning / Ordrar

  • Alla priser på webbplatsen är angivna i valutan SEK och visas som inklusive moms. Vi förbehåller oss rätten att korrigera eventuellt felangivna priser.

  • Du måste vara minst 18 år för att handla på Kattbox.se, alternativt 16 år med målsmans godkännande.

  • Betalningsmetoderna är trygga att använda och kortuppgifter behandlas på ett säkert sätt via SSL-kryptering.

  • Vi använder oss utav Klarna Checkout (sedan oktober 2017) där du får möjligheten att betala med kort eller faktura. Om det angivna personnumret går igenom Klarna’s godkännande för att använda sig utav deras faktura som betalningsmetod – kommer denna att synas som alternativ direkt i kassan efter att du har fyllt i de obligatoriska fälten.

    Med Klarna kort-debitering kommer beloppet att reserveras vid orderskapandet, och släpps vidare till oss av Klarna först när vi har markerat ordern som skickad. I kassan godkänner du båda våra villkor och Klarna’s. Läs mer om Klarna’s villkor här

    Med Klarna faktura kommer du att få en faktura till e-post från Klarna först efter att vi har markerat din order som skickad. Därefter har du 14 dagars betalningsvillkor. I kassan godkänner du båda våra villkor och Klarna’s. Läs mer om Klarna’s villkor här

  • Om du önskar använda Paypal som betalningsmetod finns där möjlighet att klicka på en sådan länk ovanför Klarna Checkout, för att komma till vår gamla kassa. Observera att du här måste ändra din e-post för att rätt sådan ska registreras i samband med din order.

  • Kunder som skapade sin aktiva prenumeration innan oktober 2017, med andra metoder än paypal, har fortsatt debitering med dessa tills dess att de önskar byta till Klarna faktura/Klarna kortbetalning eller säger upp sin prenumeration. Önskar du byta kan du kontakta oss på support@kattbox.se så kan vi vägleda dig i bytet.

  • Gamla systemet – som gäller dig som valde faktura-metod innan införandet av Klarna Checkout: Fakturor med gamla systemet via Billmate eller Nox finans/fortnox – Skulle din betalning, för fakturan vi mailat till dig, ej vara oss tillhanda inom de 14 dagarna som betalningsvillkoret ligger på – förbehålls rätten att ta ut en lagstadgad påminnelseavgift på 60 kr. Du kommer då att få ett mail om detta, tillsammans med en faktura, som innehåller det uteblivna beloppet + påminnelseavgiften. Påminnelser har vi rätt att låta annat bolag hantera åt oss. Skulle du därefter inte betala påminnelsen heller förbehåller vi oss rätten att avsluta din prenumeration och fakturan går vidare till inkasso som då i sin tur får möjligheten att ta ut ytterligare avgifter (för bl.a. inkasso, påminnelser, avi, ev. kronofogden, osv). Missbruk av fakturametoden – bedrägerier/användande av annan persons personuppgifter utan deras tillåtelse – kommer att polisanmälas.

  • Observera att e-postleverantörer så som hotmail och outlook ibland sorterar viktiga mail som skräppost. Saknar du en faktura för din order? Vänligen kolla i skräppost-foldern, alternativt kontakta oss så snart du kan. Du godkänner vid val av faktura att ansvaret kring att betalningen kommer in i tid ligger på dig och att vi på Kattbox ej kan ta hänsyn till om du angett felaktig e-post eller att våra mail hamnat i din skräppost eller på annat sätt inte sett vårt mail i tid.

Rabattkod / Presentkod / Kampanjer

  • Eventuella presentkoder/rabattkoder får ej kombineras, endast en kod per order får användas i kassan. Vi förbehåller oss rätten att rätta till/avbryta order som använt fler än en kod.

Prenumerationer / Engångsordrar

  • Kattbox är en prenumerationstjänst där de flesta boxarna som går att beställa är prenumerationer (ex. på kampanj-sidor och sidan för beställning av prenumeration). Vid beställning av en prenumeration godkänner du att det skapas en första order direkt, samt att det automatiskt i din prenumeration skapas nya ordrar (exkl. ev. Rabatter som drogs av i första ordern) enligt ditt valda intervall (månadsvis – en gång i månaden, varannan månad – en gång varannan månad, var tredje månad – en gång var tredje månad, tre månader åt gången – var tredje månad, sex månader åt gången – var sjätte månad). Detta sker tills dess att du väljer att avsluta din prenumeration (se avsnitt för ”Uppsägning”)

    Genom prenumerationen förbinder du dig att betala för ordrarna som skapats i vårt system – fram tills dess att du avslutar din prenumeration.

  • Engångsordrar skapas genom att trycka på ”Ge gåva” – dessa förnyas ej automatiskt utan du, eller din önskade mottagare, får de som är beställda/betalda och ej fler per automatik.

  • Vi förbehåller oss rätten att när som helst avsluta din prenumeration / ordrar om vi anser att något inte gått rätt till eller att vårt system har missbrukats.

Uppsägning

  • Prenumerationer av Kattbox har ingen bindningstid eller uppsägningstid – du kan avsluta din prenumeration när du önskar (via dina sidor eller genom att kontakta kundtjänst).

  • Utebliven betalning är inte detsamma som avslutad prenumeration!

  • Du måste däremot avsluta din prenumeration senast dagen INNAN ny order skapas i din prenumeration. Exempelvis om din kommande debitering/orderskapande sker den 11:e måste du säga upp din prenumeration senast den 10:e .

    Du kan avsluta din prenumeration genom att logga in på ditt konto på Kattbox.se – klicka ”Prenumerationer” i medlemsmenyn till vänster – klicka ”visa” på aktiv prenumeration – klicka på knappen ”avsluta prenumeration”. Din prenumeration upphör då direkt och inga fler debiteringar/orders kommer att ske/skapas i den prenumerationen. Du kommer såklart att få de boxar du har betalat för redan om sådana finns innestående innan din uppsägning.

    Om du säger upp din prenumeration i rätt tid via kundtjänst och en ny order hunnit skapas efter att du sagt upp prenumerationen och innan vi hunnit besvara ärendet – avbryts ordern åt dig och din prenumeration avslutas. Om din uppsägning inkommer efter att en ny order hunnit skapas kommer ordern att kvarstå medan din prenumeration att avslutas (och inga nya ordrar skapas därefter).

    Du är välkommen tillbaka i framtiden att skapa en ny prenumeration hos oss när du önskar detta igen.

Boxens innehåll

  • Innehåller varierande produkter till din katt. Innehållet är ibland samma för alla prenumeranter en månad, för att sen ibland skiljas åt. Exempelvis kan det vara så att nya kunder får annat innehåll än de som är befintliga sedan tidigare. Vi försöker vårt bästa att se till så att de som valt Kattbox får något de inte fått i sin tidigare Kattbox – detta kan dock ibland vara svårt att undvika (speciellt i de fall där du valt att få anpassning).

  • Anpassning kan anges i samband med beställning av Kattbox och denna försöker vi vårt bästa med att ta hänsyn till. Observera att vi ej anpassar innehållet på Liten Box. Vi kan ej hellet anpassa så att innehållet ej har kattmynta då produkter till katter ofta innehåller detta.

Välgörenhet

  • Vi donerar 10% av vårt överskott (i form av både pengar och produkter beroende på passande) från Kattbox till olika katthem och andra organisationer som hjälper katter. Detta sker vid olika tillfällen om året. Vilket katthem/organisation det är varierar oftast per gång, Önskar du se bevis på våra donationer är du välkommen att kontakta oss. 10% räknas på det belopp som är vinsten efter avdragen skatt enligt Nom Group HB fram till 161231 och därefter belopp som är överskott på Kattbox Sverige AB (efter ev. skatter).

Meowpoäng

  • Du kan samla Meowpoäng genom olika genomföranden. När du uppnått 500 Meowpoäng kan du växla in dessa till en gratis Kattbox via dina sidor när du loggat in på Kattbox webbplats. I dessa fall får man Kattboxar styckevis och ej som tillsvidare prenumeration. Man får de antal Kattboxar man har växlat in Meowpoäng till.

  • Som vanlig medlem kan du samla Meowpoäng genom att tipsa och värva nya prenumeranter. För detta blir du medlem och använder dig av din unika värvningslänk som du finner på din kontosida. För varje ny person som blivit betalande prenumerant genom din värvningslänk belönas du med upp till 50 Meowpoäng (25 för Liten Box och 50 för Kattbox)

  • Som betalande prenumerant av Kattbox kan du, utöver att samla Meowpoäng genom ovanstående att värva nya prenumeranter, även få Meowpoäng genom följande:

    70 poäng för ifyllt Recensions-formulär Detta finns tillgängligt efter varje månadsutskick. Detta finns tillgängligt för både de som prenumererar på Kattbox och för de som prenumererar på Liten Box. Recensions-länken får du mail om när denna finns uppe på dina sidor (mailet skickas till de som prenumererar på vårt nyhetsbrev) – och den hittas under ”Recensera månadens box” när du är inloggad.

    50 poäng för varje unboxing video som du laddat upp. En unboxing video är en video där du öppnar upp en Kattbox du fått hem, visar innehållet av denna (antingen själv eller tillsammans med din katt/dina katter). Du kan max få poäng för en video per Kattbox och månad. Videon ska laddas upp på din Youtube-kanal och sedan skicka in länk till denna till oss via din kontosida på Kattbox. För att endast du själv ska kunna få poäng för din video är det viktigt att du anger ditt medlems-ID någonstans i beskrivningen (om du lagt in din värvningslänk räcker denna som bevis att du är du). Ditt medlems-ID hittar du på din kontosida där du skickar in info om att du lagt upp video. Denna delen gäller endast Kattbox, ej Liten Box.

    20 poäng för varje bild på av månadens box som du lagt upp på din Instagram och taggat #kattbox @kattbox_se – bilden ska föreställa minst en Kattbox som du fått hem och får gärna visa innehållet av denna på ett kul sätt. För att endast du själv ska kunna få poäng för din bild är det viktigt att du anger ditt medlems-ID någonstans i texten (om du lagt in din värvningslänk räcker denna som bevis att du är du). Ditt medlems-ID hittar du på din kontosida där du skickar in info om att du lagt upp bild. Din Instagram-bild måste vara offentlig för att vi ska kunna hitta den. Du kan max få poäng för en Instagram-bild per Kattbox och månad.

    20 poäng för varje bild på av månadens box som du lagt upp på din Facebook och taggat #kattbox och länkat Kattbox.se (använd gärna din värvningslänk) – bilden ska föreställa minst en Kattbox som du fått hem och får gärna visa innehållet av denna (gärna tillsammans med din katt). För att endast du själv ska kunna få poäng för din bild är det viktigt att du anger ditt medlems-ID någonstans i texten (om du lagt in din värvningslänk räcker denna som bevis att du är du). Ditt medlems-ID hittar du på din kontosida där du skickar in info om att du lagt upp bild. Din Facebook-bild måste vara offentlig för att vi ska kunna hitta den. Du kan max få poäng för en Facebook-bild per Kattbox och månad. Denna delen gäller endast Kattbox, ej Liten Box.

  • Observera att du endast kan få poäng för varje del – en gång per utskick (ex. månadsboxen i oktober, månadsboxen i november, osv, osv.). Om detta system missbrukas eller om där blivit dubblett i systemet förbehåller vi oss rätten att ta bort Meowpoäng för dessa i efterhand.

  • Vi älskar att se era bilder och videos! Och genom att dela dessa och tagga oss och/eller #kattbox godkänner du att vi får dela dessa om vi önskar – på våra sociala medier, våra webbplatser (Kattbox.se och Djurdeals.se). Även recensioner förbehåller vi rätten till att eventuellt dela med oss av till Djurdeals.se och/eller till respektive leverantör för produkterna det gäller.

Force Majure

  • Kattbox kan ej hållas ansvarig för händelser av omständigheter som står utanför vår skäliga kontroll, exempelvis vid händelse av brand, översvämning, strejk, krig, sabotage, lagstiftning, myndighetsåtgärder, terrorism, naturkatastrof eller liknande händelser – ska vår förpliktelse att fullgöra köpeavtalet skjutas upp så länge omständigheten råder. Om sådan försening överstiger 2 månader har såväl du som Kattbox rätt att häva avtalet med omedelbar verkan utan någon skyldighet att betala skadestånd.

Personuppgifter & Sekretess

  • Vi använder oss av cookies på Kattbox.se för att kunna tillhandahålla funktionerna för varukorg och en smidig checkout. Samt för referensinformation och marknadsföringssyfte.

  • Vi har pixlar till bl.a. Facebook på Kattbox.se i marknadsföringssyfte.

  • Vi säljer/byter/delar inte din personliga information till en utomstående part. Detta inkluderar ej tredje part som hjälper oss med vår webbplats, service eller betalningsmetoder, och liknande. Dessa parter håller dock denna information skyddad.

  • Vi delar din adress till transportföretag för att leverera din order.

  • Personuppgifter hanteras enligt PUL för Sverige. Dina personuppgifter lämnas ej ut till tredje part. Dessa uppgifter används i samband med utskick av ditt paket. Skulle du vid något tillfälle få raderat all din information är du välkommen att kontakta oss om detta.

Ditt konto & leveransadress

  • När du beställer boxar hos Kattbox.se första gången, skapas ett kundkonto automatiskt som du kan logga in till och få en översikt på dina ordrar, prenumerationer och även formulär för att samla meowpoäng om så önskas.

  • Observera att du ansvarar för att din angivna leveransadress är aktuell vid utskick av boxarna. Kontakta oss på support@kattbox.se i god tid om du flyttat för att vi ska hinna ändra innan vi skickar ut kommande leverans.

Förklaringar

  • Aktiv medlem = När du har en löpande prenumeration som ej är pausad/avslutad

Ansvar

  • Vi på Kattbox Sverige AB kan ej hållas ansvariga för användningen & hanteringen av leksaker, ätbart eller annat innehåll från månadsboxen. Du som prenumererar/beställt hem Kattbox/Liten Box ansvarar själv för att bl.a. hålla uppsikt över din katt när denna leker med sina leksaker. Rekommendation är att alltid göra detta, samt att slänga leksaker som gått sönder och att gömma undan leksaker när du ej håller uppsikt – speciellt leksaker med långa snören/spön/m.m. Vi rekommenderar även att ha katterna under uppsikt om du har flera då vissa produkter kan innehåller kattmynta och detta reagerar olika katter olika på.

Kattbox

  • Kattbox är namnet på boxen/tjänsten och företaget bakom denna tjänst är Kattbox Sverige AB (559075-9931). Företagets utdelningsadress är Industrigatan 68, 261 35 Landskrona och nås på support@kattbox.se

Ändringar av villkor & priser

  • Vi förbehåller oss rätten att när som helst ändra i våra villkor. Det är ditt ansvar att kontrollera och återkomma till denna sida för att se över om ändringar gjorts. Vid större förändringar kan vi komma (utan skyldighet att göra så) att maila om dessa i våra nyhetsbrev eller liknande e-post.

  • Vi förbehåller oss rätten att förändra våra priser med en månads framförhållning (du kontaktas då via e-post och du ansvarar för att vår e-post är betrodd kontakt i din e-postlista och att din angivna e-post är korrekt).

Villkoren uppdaterades senast 171016